2011. október 21., péntek

A Titanic és Én

 Na ez jó kis cím, gondolom fogalmatok sincs mi következhet ebből! Hááát, egy nem mindennapi történet :o) Belépve az otthonunkba a látogató két nagyon régi fotóba botlik, aki először jár nálunk, rögtön meg is kérdezi, hogy kik vannak a képeken, ismerősök, rokonok vagy a bolhapiacon vettük a képeket? Én pedig büszkén mesélem, hogy ezeken a képeken az ükapám, ükanyám és dédmamám látható. Nagy becsben tartott képek ezek, családi örökség, főleg azért, mert a rengeteg ükunoka közül én örököltem meg őket, egy 1900-ban kiadott Orgona virágok imakönyvvel együtt.

Az egyik kép az ükszüleim esküvői fotója, 1905-ben készült, a másikon ükapám ölében a dédmamám látható 1906-ban. Nézzétek meg azokat a ruhákat! Fantasztikus, nem? Ha ránézek a képekre, mindig úgy érzem, mintha én is ott lettem volna velük :o)








Mi köze ezeknek a képeknek a Titanichoz??? Ezek a fotók Amerikában készültek, az ükszüleim 1905 március 12-én vándoroltak ki Amerikába, mint azt sok más magyar honfitársuk is tette. 1 hónap múlva, április 14-én értek az álmok országába a hosszú hajóút után és április 30-án házasodtak össze. 1 év múlva megszületett a dédmamám, majd született még két testvére. Hogy honnan tudom mindezt? Az ükapám élete minden fontosabb dátumát lejegyezte az imakönyvébe:




"e évben 1905 Március 12 én indultam amerikába és odaértem April 14 Eskütem Aprilis 30 án Amerikában"-idézet betű szerint


 A hideg ráz, mikor olvasom ezeket a sorokat, szinte minden nap megnézegetem, megszaglászom, megsimogatom a lapokat, ezeket ő írta, több mint 100 éve kanyarította ide ezeket a betűket, egyszerűen csodálatos érzés :o)
Szóval az én ükszüleim valami miatt úgy döntöttek (honvágy, megélhetési gondok), hogy inkább hazatelepednek a három gyerekkel. Kivándorlásuk után hét évvel 1912. április 11-én indultak haza New Yorkból, a Carpathia fedélzetén...a többi már történelem!

"A Carpathia 1912. április 11-én indult el New Yorkból, több, mint 700 utassal a Földközi-tenger, illetve Magyarország felé. A hajó parancsnoka Arthur Henry Rostron kapitány volt. Rostron 27 éve szolgált a tengeren, de csak két éve volt kapitány és három hónapja a Carpathia parancsnoka. Az út derűsnek és nyugodtnak ígérkezett…
Április 14-én éjjel, fél egy előtt öt perccel fogták a Titanic segélykérését, hogy a világ legnagyobb hajója jéghegynek ütközött, és süllyed. A Carpathia volt a legközelebb a Titanichoz. A Carpathia végsebessége 14,5 csomó volt, most mégis 17 csomóval száguldott a Titanic felé. A kapitány utasította az utaskísérőket, hogy készítsenek elő takarókat, párnákat, pótszékeket és nyugágyakat, a konyhának meghagyta, hogy főzzenek meleg levest, kávét és teát.  Az első túlélő négy óra után tíz perccel lépett a fedélzetre, az utolsó fél kilenckor. A Titanic 705 túlélője ott tolongott a harmad-akkora Carpathia fedélzetén: embertelen volt a zsúfoltság, ugyanakkor kísérteties a csönd. A hatalmas súlytöbblet miatt egyszer annyira megdőlt a hajó, hogy át kellett vezényelni az utasokat az ellenkező oldalra. A mentőhajó utasai minden lehetséges módon igyekeztek segíteni, ki ruhát, takarót, ki fogkefét szedett elő. Néhány későn ébredő első osztályú utas azonban fel volt háborodva, miután meglátta a sok ismeretlen ágrólszakadt embert, hogy miért engedtek közéjük ennyi harmadosztályú utast. Nagy volt a meglepetés, amikor megtudták, hogy azok még náluk is jobb módú menekültek.
Végül a Carpathia, fedélzetén a Titanic túlélőivel 1912. április 18-án, este fél tíz után öt perccel megérkezett New Yorkba."

(Forrás: Nathional Geographic Magyarország 2004./12)

"A Carpathia egyike volt az angol Cunard Line társaság azon személyszállító hajóinak, amelyek kifejezetten a magyar állammal 1898-ban kötött megállapodás értelmében épültek. A szerződés szerint a Cunard Line – a magyar kivándorlók által idővel „Gúnár Liná”-nak átkeresztelt – társaság Caronia, Pannonia és Slavonia névre keresztelt személyszállító hajói is jórészt Fiuméból felvett magyarországi kivándorlókkal, és New Yorkból hazatérni szándékozókkal járta az Atlanti-óceánt a Fiume–Trieszt–Genova–Marseille–New York útvonalon.
A Carpathia éppen ezen egyik útját járta Amerikából Európába menet, fedélzetén 750 utassal, amikor értesült a Titanic katasztrófájáról, és visszafordult. A személyzet útközben mentőcsónakokat, kötélhágcsót, reflektorokat készített elő a mentéshez, és elsősegélyhelyeket alakított ki. Rostron kapitány arra gondolni sem mert, hogy mire a megadott helyre érnek, a nagy hajó már nem lesz a víz színén. Pedig nem volt. 3 óra 35 perckor érkeztek meg a helyszínre, s a Titanicnak nyoma sem volt. A kapitány először azt hitte, hogy rádiósa félreértette a megadott paramétereket, de amikor fél órával később leállították a hajót, s jelzőrakétákat lőttek fel, a sötétségben apró, hamar kihunyó lángok jöttek válaszul. Felkapcsolták a reflektorokat, s az úszó roncsok között meglátták az első mentőcsónakot. Reggel 9 órára végeztek az utolsó hajótörött és a Titanic mentőcsónakjainak kiemelésével, s indultak Amerika felé. Április 19-én indultak vissza Európába, de az előző startolásukhoz képest a 300 magyar visszavándorlóból 10 magyar családot hátrahagyva. Őket ugyanis annyira megrendítette a Titanic szerencsétlensége, hogy hallani sem akartak újabb hajóútról."

(Forrás: Megjelent az Élet és tudomány 2008. augusztusi számában)

 Az én ükszüleim szerencsére azon 300 utas között voltak, akik hazajöttek :o) Hihetetlen történet, igaz? Szóval a falunkon logó két kép és az imakönyv, amiket ükapám, majd dédmamám után megörököltem, ott lapultak a bőröndben, a Carpathia fedélzetén, mikor a Titanic elsüllyedt. Még gyerek voltam, mikor dédmamám meghalt, a mamám is már csak néhány történetet tudott mesélni, de örökké hálás leszek neki, hogy ezeket az értékes emlékeket nekem adta. A dédmamámnak itthon még négy testvére született, tehát heten voltak, de mivel ő volt a legidősebb, ezért ő örökölt, utána pedig az én drága mamikám, aki nekem adta ezeket a csodás emlékeket. Tudta, hogy nálam jó kezekben lesznek :o) 

Íme még néhány eredeti fotó, amiket az interneten találtam:












 Képek forrásai:
http://www.maritimequest.com/
http://www.titanic-titanic.com/
http://www.deepimage.co.uk/
http://www.wikipedia.com/
http://www.cheddarbay.com/
http://www.flickr.com/
http://www.art.com/




  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése